Angelknits London

It’s been a few days since the last entry. The reason for this is that I’m working on larger projects, and it takes longer to make some progress worth showing, so I don’t have any photos to share at the moment. However, I’m really exited about something that I want to share, and although I don’t have any pictures, it is still knitting related. I’ve just joined my first knitting group Angelknits. The group meet up at a pub for knitting and drinks every Tuesday, and I’m so looking forward to attend next week. And the best thing is that I don’t have to travel far at all to get there.
——————————————————
Det har gått noen dager siden forrige innlegg. Det er fordi jeg bare jobber med store prosjekt for tiden, og da tar det jo litt lengre tid å strikke videre, for hver gang det er verdt å vise frem framgangen på bilde. Så i dag har jeg faktisk ikke noe bilde å vise frem. Men det har skjedd noe annet som jeg er kjempebegeistret for, det er strikkerelatert og derfor tenkte jeg at jeg kunne skrive et innlegg og fortelle om dette. Jeg har blitt med i min første strikkegruppe. Den heter Angelknits, og de møtes hver tirsdag på en pub i nærheten av der jeg bor, for strikking og sosialt samvær. Gjett om jeg gleder meg til å troppe opp nå i neste uke!

 

Heat and Fire

This week’s TEMA is Heat and Fire, and I finally managed to keep the deadline. The picture I want to show you is of an object that is not that familiar to people in Norway, but which is quite common to use for making food in other countries.

Denne ukens TEMA er Varme og Ild, og for første gang på veldig lenge så har jeg faktisk greid å holde tidsfristen. Bildet jeg vil vise frem er av et objekt som enda ikke er så vanlig i Norge, men som du finner på omtrent hvert et kjøkken i England.

 

The Great Norwegian Aran Afghan 2

I’ve just finished the second square for the afghan, just in time before the deadline tomorrow. I’ll just damp them in the morning and then they will be on their way to Norway. The pictures show the whole square and details from the pattern. I now have decided that I proudly can say that I know how to knit cables.

Jeg har akkurat gjort ferdig den andre lappen til Det Store Norske Afghanpleddet. Jeg rekker akkurat å dampe lappene i morra tidlig, før de må avgårde i posten. Bildene er av hele lappen, og av detaljer fra mønsteret. Etter å ha gjennomført dette lille arbeidet syns jeg at jeg herved kan erklære at nå har jeg lært meg å strikke fletter.

 

The Great Norwegian Aran Afghan

I’ve joined GNAA at the Hobbyforum. We are supposed to design Aran-patches (30cm X 30cm) and send them in to the administrator, Marit. She will turn the patches into an afghan. The final result will be auctioned and the income will go to the fight against Breast Cancer. The patches will be put up for a vote at the forum with prizes for the most beautyful patches. I’ve used the opportunity to learn how to knit cables, and I’m very proud to show off the first result. I kept the cables quite simple, and since I’m hooked on basketknitting these days, I included that technique in the pattern as well. The first picture show the whole patch before it’s been blocked and damped, the other is details of the pattern. The deadline for sending in the patches is on this Thursday, and I’m halfdone with a second patch which I will finish tomorrow.

AKGNAA1

AKGNAA2

Jeg er med på GNAA på Hobbyforum, hvor vi skal designe lapper med flettemønster. Resultatet skal bli et lappeteppe som Marit setter sammen, etter at vi har sendt lappene til henne. Teppet skal så auksjoneres bort til inntekt for kampen mot brystkreft. Så blir det avstemning inne på forumet hvor den fineste lappen skal kåres. Jeg har benyttet anledningen til å lære meg flettestrikk, og jeg er stolt av mitt aller første prosjekt. Jeg har holdt flettene veldig enkle, og siden jeg er hekta på kurvstrikk for tiden så måtte også det bli med i mønsteret. Syns at det er fint å inkludere en gammelt norsk teknikk i et sånt prosjekt, det står i stil med navnet. Det første bildet viser hele lappen før blokking og damping, det neste viser detaljer fra mønsteret. Fristen for å sende inn er nå på torsdag, og jeg har en halvferdig lapp nummer to på pinnene, den skal jeg gjøre ferdig i morra.

 

Basketknit

Finished with the Nemidress I ended up with just two larger projects to work with, the Pinwheel and the Seasweater. Now, the reasonable thing to do is to finish these as well before starting on something new, but am I reasonable? No, I don’t think so. I was very inspired by a post written by Lise on her blog about an old Norwegian technique, and of course I had to give it a try. The technique was originally called “weaveknit”, but from the sixties the name “basketknit” was used. Lise has made a good description of the technique here. It is in Norwegian, but if anyone want to give it a try let me know, and I will try to translate it for you. I’m also very interested to know if this is a spesific Norwegian technique or if it’s also known of in other countries. My project is a cardigan for me (I know, I’m very egoistic considering my projects these days), and the pictures show how far I’ve got and details of the technique.

Basketknit1

Basketknit2

Jeg var så fornøyd med å ha avslutta et stort prosjekt, Nemikjolen, og tenkte at de to andre store prosjektene mine nå skulle til pers. Men så ble jeg så inspirert av et innlegg på Lise sin blog om kurvstrikk, at jeg satte igang enda et prosjekt, nemlig en omslagsjakke til meg selv. Så da er jeg tilbake der jeg startet med intet mindre enn tre uferdige prosjekt på pinnene. Bildene viser hvor langt jeg har kommet, og detaljer for å vise frem teknikken. Lise gir en flott beskrivelse av kurvstrikk her.

 

Nostalgia and Ice

I’m finally back in London, and I can tell you that my mood definitely got a boost being with my family again. After three weeks my conclusion was that it is unnatural to stay away from your loved ones for so long. I came back last Thursday and I have really enjoyed the last few days. I’m also very happy to have access to my camera and my own computer again, and I promise you that there will be a lot more activity on this blog from now on.

First of all I want to show you my solution to last week’s TEMA, “Ice, Frost and Cold”, and for the week before, “Nostalgia”. I understand the term nostalgia as good/sentimental memories about an earlier period of one’s life or about older times. The picture I’ve chosen to illustrate this is a picture which is very dear to me. It is taken allmost five years ago, and it is of me and my then newborn daughter. I had a wonderful and crazy youth which I look back on with joy, this picture represents to me the end of that period and how I realized that I was finally an adult. Youth being replaced with the most wonderful of all experiences being a mom. It also reminds me of when my daughter was a little baby, and the special feelings and atmosphere that rise between parents and children in the first months of a new person’s life. The other pictures represent Ice, but since there is no snow or ice here in London I had to make it myself. What I’ve tried to capture in these pictures is the structure/texture of the ice, how water moves and get shaped when frozen. The first picture is the original photo, the other one is manipulated with color and contrast trying to intensify the “coldness”. This week’s TEMA is Heat and Fire, and I’ll make sure to reach the deadline this time.

Nostalgia

TEMAIce1

TEMAIce2

Jeg er endelig tilbake i London! De siste dagene har jeg bare kost meg her hjemme med de jeg er glad i. Jeg savnet pia mi og min kjære så mye, at jeg til slutt konkluderte med at det må være unaturlig å være borte fra familien sin så lenge. En annen ting jeg er overlykkelig over, er å være i nærheten av mitt eget kamera og min egen datamaskin igjen. Jeg lover at det kommer til å bli mye mer aktivitet her inne fra nå av.

Først av alt vil jeg ta igjen det jeg henger etter når det gjelder TEMA for forrige uke, Rim Frost Kulde, og uka før det, Nostalgi. Min løsning for Nostalgi er et bilde som betyr veldig mye for meg. Dette er tatt for ca fem år siden da pia mi var nyfødt. For meg representerer dette bildet overgangen fra en fantastisk ungdom til en like fantastisk voksentilværelse som mamma. Det representerer også det magiske ved å ha fått ett nyfødt barn og den første tiden etter dette hvor båndene mellom barn og foreldre etableres, for meg en betingelsesløs kjærlighet. På de neste to bildene har jeg forsøkt å illustrere kulde gjennom is, men siden det ikke er noe særlig med snø og is her i London så måtte jeg lage den selv. Det jeg har prøvd på er å fange isens struktur/tekstur, hvordan vannet beveger seg inn i hard form under frysing. Det første bildet er det orginale, det andre er manipulert med farge og økt kontrast for å forsterke følelsen av kulde. Denne ukens TEMA er Varme og Ild og denne gangen skal jeg rekke tidsfristen på søndag.

 

So far so good

I’ve done my surgery and I’m out of the hospital with my plaster and crutches. I still have to stay in Norway for my first check up which is in next week, so until then I have to settle with my Mom’s couch. My ankle hurts a lot, my mood is low and I really miss my daughter and my husband, but still, so far so good, the surgery is done and at least I get to do a lot of knitting.
I’m quite frustrated over the quality of my pictures, but if I’m going to show you something while I’m in Norway it has to be with the help of my mobile phone. I also have to use an editing program which I’m not used to, so the look of the pictures with the frames are not the way it is supposed to be, but again it’s better than nothing. The pictures today is of the finished dress for Nemi, and my solution for TEMA last week and the week before. The topics for those weeks were dots and hearts, and I was wondering a lot how to solve this allready having fallen behind and not being able to move around much. But my mother-in-law came to see me after the surgery and look what she gave me, white chocolate in a bag with hearts. I had to hurry and take the picture cause as you probably have guessed, the chocolate dissapeared quickly. This week’s topic is nostalgia, which shouldn’t be too difficult since I’m living in my Mom’s house.

Nemikjole

TEMA

Operasjonen er heldigvis over og alt har gått bra så langt. Jeg får ikke lov til å reise tilbake til England før etter første kontroll som er i neste uke, så frem til da får jeg smøre meg med tålmodighet på mammas sofa, som har blitt mitt nye tilholdssted. Ankelen gjør vondt og jeg savner de hjemme noe forferdelig, men jeg får trøste meg med at jeg ihvertfall får strikka litt.
Jeg er irritert over at kvaliteten på mobilbildene mine blir så dårlige, men sånn må det bare være hvis jeg i det hele tatt skal få vist fram noe mens jeg er her. Bildene i dag er av den ferdige Nemikjolen (jeg har allerede sendt den hjem og har fått vite at den er flittig i bruk), og av det som skal representere TEMA for forrige uke og uka før det. TEMA var prikker og hjerter, og jeg lurte veldig på hvordan jeg skulle løse det når jeg var så lite mobil. Men så fikk jeg besøk av svigermor og se hva hun hadde med til meg, hvit sjokolade i en pose med hjerter på. To fluer i en smekk! Jeg måtte forte meg og ta bildet, for som dere sikkert gjettet så forsvant sjokoladen rimelig fort.

 

Short update

I’ve gone to Norway to have some surgery in one of my ankles, and will be admitted to the hospital tomorrow. I’m trying to figure out how to get access to the internet there and also how to transfer pictures from my phone to the computer. I left my camera at home so if I want to show some pictures it has to be with the help of my phone. I really want to show you all how the Nemi Dress turned out, since it actually is finished. Anyway, if it turns out really quiet in here the next weeks, atleast you will know why.
————————————
Jeg har dratt til Norge for å ha en operasjon i ankelen min, og blir lagt inn på sykehuset i morra. Jeg prøver å finne ut av tilgang til Internett mens jeg er der, men skulle det nå bli stille her inne i de neste ukene så vet dere ihvertfall hvorfor.

 

New Blog!

With this entry I officially open my new blog! And what a treat, on this opening day I actually have 5 entries for you to read all in all. I hope that both new and old readers will enjoy the new look of my site, I’m quite proud since it’s all designed by me, although I left the programing to my partner. I’m very pleased with the result, and to set the mood of this blog I decided to kick off with this movie. It’s from Finland and is made by a woman named Laura Neuvonen. Enjoy!
“>
Dette er den offisielle åpningen av min nye blogg, med domene og allting! For alle gamle og nye lesere har jeg lagt inn ikke mindre enn 5 innlegg som en start. Jeg er veldig stolt av det nye utseendet, jeg har laget hele greia helt selv i Photoshop, men programmeringa overlot jeg til min kjære, der er jeg helt blank. For å definere stemningen som vil være gjeldende på denne bloggen så har jeg bestemt meg for å vise dere en fantastisk film. Den er finsk og er laget av en dame som heter Laura Neuvonen. God fornøyelse!

 

Stripes – Striper


I’ve joined a picture along which Sylvia has started. “Tema” is about making the creativity flow through assosiation. We’re given a different topic each week and are supposed to publish a picture on our blogs related to that theme. This week the topic is stripes. I haven’t had time to reflect much about the photos this week, working to finish and launch this weblogg, and I barely managed to keep the deadline. Both the pictures show objects found in my house.
Stripes1

Stripes2
Jeg er med på en bildealong som Sylvia har startet. Hver uke får vi et tema og skal ta bilder for å legge ut på bloggen i henhold til temaet. Formålet er å øke kreativiteten gjennom å trene opp øyet på å bli flinkere til å se seg om og legge merke til detaljer. Denne ukens tema har vært striper, og begge bildene er av objekter funnet hjemme hos meg. Det har ikke vært mye tid til overs for å gjennomføre ukens oppgave, jeg har jo vært så opptatt med å få på plass denne bloggen, men som dere ser så rakk jeg tidsfristen akkurat.